Aibel skal bygge nytt Sverdrup-anlegg

Stavanger, 28. august 2018

Equinor har tildelt Aibel kontrakten for byggingen av fase 2 av landkraftanlegget på Haugsneset øst for Kårstø. Fase 2-utbyggingen skal bidra til å sikre strømforsyningen fra land til den videre utviklingen av Johan Sverdrup samt bidra til etablering av områdeløsning for kraft fra land til resten av feltene på Utsira-høyden (Edvard Grieg, Ivar Aasen og Gina Krog).

Fase 2-bygget illustrert nærmest (illustrasjon: Equinor).

På Haugsneset skal Aibel bygge en ny omformerstasjon med dobbel kapasitet i forhold til anlegget i fase 1. Kontrakten er verdt rundt 500 millioner kroner.

- Det er både en ære og en stor tillitserklæring at vi nå fortsetter samarbeidet med Equinor og kommer til å spille en sentral rolle i fase to av Johan Sverdrup. Her bygger vi også P2-prosessplattformen og leverer dermed viktige bidrag til mer miljøvennlig drift på norsk sokkel, sier Aibels konserndirektør for Feltutvikling og Havvind, Nils Arne Hatleskog.

Aibel hadde også ansvaret for omformerstasjonen og pumpestasjonen med tilhørende infrastruktur på Haugsneset i fase 1. Det anlegget skal forsyne de fire første plattformene på Johan Sverdrup-feltet.

Erfaren organisasjon
I likhet med første fase av kraftanlegget på Haugsneset starter prosjektet opp ved Aibels kontor i Asker. Etter hvert vil arbeidet bli flyttet til Haugesund for gjennomføring av prosjektfasen, og til Haugsneset for oppfølging.

- I kraft av vårt tidligere arbeid på Haugsneset og øvrige landanlegg, har vi en meget erfaren og kompetent organisasjon, som er godt rustet til å sikre en solid gjennomføring og sluttleveranse, sier Aibels prosjektleder Ole Kristian Halvorsen, som også ledet fase 1.

Oppdraget vil bli utført i samarbeid med Norconsult i Sandvika for detaljprosjektering av selve bygget. Aibel står selv for prosjektering av alle tekniske disipliner, inkludert et omfattende ventilasjonsanlegg (HVAC) for kjøling av omformeranlegget. Siemens skal levere selve omformerkomponentene (HVDC), mens Aibel skal står for alle øvrige leveranser, inkludert installasjon av HVAC- og HVDC-anleggene. Underleverandørkontrakter for utførelse av selve bygget vil først bli tildelt på nyåret 2019 under Aibels kontrakt med Equinor.

Arbeidet starter umiddelbart og vil i prosjekteringsfasen engasjere cirka 50-60 ansatte det første året. I selve konstruksjonsfasen, som startet etter sommeren 2019 på Haugsneset, vil rundt 120 Aibel-ansatte være involvert. I tillegg kommer bidrag fra underleverandører. Det ferdige anlegget skal leveres til Equinor med utgangen av 2021.

Pressekonferanse
I forbindelse med kontraktstildelingen og signeringen av kontrakten holdes en pressekonferanse kl. 11.00 i pressekonferanserommet i forbindelse med ONS (hall 10). Oppmøte fra kl. 10.50.

For Aibel kommer: Nils Arne Hatleskog, konserndirektør Feltutvikling og Havvind, og Ole Kristian Halvorsen, prosjektleder Johan Sverdrup Power from Shore Phase II.

For Equinor kommer: Trond Bokn, prosjektdirektør for Johan Sverdup, Trond Stokka Meling, prosjektdirektør for Johan Sverdrup fase II og Trond Lorås, innkjøpsleder Johan Sverdrup.

Selskapets rundt 4.000 medarbeidere i Norge og internasjonalt er engasjert på land og offshore. Med sine seks lokasjoner i Norge er Aibel lokalisert nær sine kunder. I tillegg til virksomheten i Norge har Aibel virksomhet i Thailand, Singapore og Danmark.

Published 2018-08-28, 07:09 CET Updated 2018-08-28, 07:09 CET