Snorre-kontrakt til Aibel

Stavanger, 21.12.2017

Statoil har i dag tildelt Aibel kontrakt for gjennomføring av omfattende modifikasjoner på Snorre A-plattformen som en del av Statoils «Snorre Expansion Project» - SEP.

Snorre A-plattformen. Foto: Statoil/Harald Pettersen.

Kontrakten er en såkalt EPCIC-kontrakt, som betyr at Aibel vil ha et totalansvar for prosjektering, innkjøp, fabrikasjon, installasjon og ferdigstillelse av prosjektet.

Oppdraget har en verdi på om lag 1,6 milliarder kroner og vil pågå fram til høsten 2021. Prosjekteringsarbeidet starter umiddelbart og vil på topp involvere rundt 160 ingeniører med base på hovedkontoret i Stavanger, hvor Aibel nylig avsluttet FEED-studien for modifikasjonsoppdraget.

-  Vi er selvsagt meget fornøyd med den tilliten Statoil viser oss. Vi vil i dette prosjektet få bruke Aibels brede kompetanse i hele verdikjeden, fra tidlige studier til ferdig prosjekt. Dette er også en bekreftelse på at studie-teamet har gjort et grundig forarbeid og videreutviklet et konkurransedyktig konsept. Dette sikrer oss et svært godt utgangspunkt for selve gjennomføringen, sier konsernsjef i Aibel, Mads Andersen.

Modifikasjonene omfatter blant annet fjerning av overflødig vekt og utstyr fra Snorre A-plattformen. Derfor vil de første aktivitetene offshore starte allerede tidlig i januar 2018 parallelt med oppstart i Stavanger.

Oppdraget omfatter også installasjon av en ny støttemodul for stigerør på 650 tonn. Denne modulen skal bygges på Aibels verft i Haugesund. Planlagt oppstart av prefabrikasjon er januar 2019, mens selve installasjonen av modulen skal skje i løpet av våren 2020. Mellom 70 og 100 personer vil være engasjert i fabrikasjonsarbeidet i Haugesund.

Selskapets rundt 4.000 medarbeidere i Norge og internasjonalt er engasjert på land og offshore. Med sine sju lokasjoner i Norge er Aibel lokalisert nær sine kunder. I tillegg til virksomheten i Norge har Aibel virksomhet i Thailand, Singapore og Danmark.

Published 2017-12-21, 07:39 CET Updated 2017-12-21, 07:39 CET