Aibel sikrer Johan Sverdrup bro-opsjon

Stavanger, 3. januar 2019

Equinor har tildelt Aibel EPC-kontrakten (prosjektering, innkjøp og fabrikasjon) for den siste broen på Johan Sverdrup-feltet.

Sverdrup bridgeIllustrasjon av broen som skal forbinde P2-prosessplattformen med stigerørsplattformen (RP) på Johan Sverdrup-feltet.

Den 100 meter lange broen (YB005) skal forbinde P2-prosessplattformen med stigerørsplattformen (RP) på feltet. Broen vil ha en vekt på cirka 1.350 tonn. Kontrakten var inkludert som en opsjon i Aibels opprinnelige kontrakt for Johan Sverdrup P2-dekket, som ble tildelt av Equinor i april 2018. Opsjonen har en estimert verdi rundt 200 millioner kroner.

- Dette er enda en viktig kontrakt for Aibel på Johan Sverdrup-feltet. Ved å tildele oss den sjuende strake kontrakten for et av Norges mest betydningsfulle industriprosjekter, bekrefter Equinor at de er fornøyd med både tidligere prosjektleveranser og pågående arbeid. Vi setter stor pris på å bli gitt enda en mulighet til å fortsette vårt gode samarbeid, og vi er oppsatte på å sikre suksessrik leveranse på alle våre pågående forpliktelser overfor Equinor, sier Aibels konserndirektør for Feltutvikling & Havvind, Nils Arne Hatleskog.

Aibels tidligere tildelinger på Johan Sverdrup-feltet omfatter EPC-kontrakt for boreplattformen (JSDP), Power from Shore fase 1 (JSPfS), Offshore Hook-up JSDP, Offshore Hook-up JSLQ & JSP1, EPC-kontrakt for P2-prosessplattformen (JSP2) og Power from Shore fase 2.

Mads Andersen signing letter of intent, Photo_ Ole Jørgen Bratland - Statoil.jpgKonsernsjef Mads Andersen (venstre) signerte den opprinnelige P2-kontrakten med Equinor i april 2018. Foto: Ole Jørgen Bratland / Equinor

Arbeidet med broen vil være organisert som del av det pågående P2-prosjektet under ledelse av prosjektdirektør Stig Jessen.

- Designarbeidet i Asker er allerede godt i gang, mens fabrikasjonsfasen ved Aibels verft i Thailand vil starte i midten av 2020. Den ferdige broen er planlagt levert til verftet i Haugesund i slutten av 2021 sammen med det 23.000 tonn tunge P2-plattformdekket. Tidspunktet for brokonstruksjonen er perfekt, da den kommer inn mot slutten av det pågående konstruksjonsarbeidet i Thailand, sier Jessen.

Broen er en del av fase 2 i Johan Sverdrup-utbyggingen. Denne fasen inkluderer P2-prosessplattformen, modifikasjoner på RP-plattformen og på feltsenteret samt fase 2 av landkraftanlegget på Haugsneset (PfSP2). Denne videreutviklingen vil utvide produksjonskapasiteten fra 440.000 fat olje per dag til 660.000 fat olje per dag. Forventet produksjonsstart for fase 2 av feltet er Q4 2022.

Selskapets rundt 4.000 medarbeidere i Norge og internasjonalt er engasjert på land og offshore. Med sine sju lokasjoner i Norge er Aibel lokalisert nær sine kunder. I tillegg til virksomheten i Norge har Aibel virksomhet i Thailand og Singapore.

Published 2019-01-03, 10:24 CET Updated 2019-01-03, 10:24 CET