Aibel vinner Gudrun-kontrakt

Stavanger, 15. november 2018

Aibel er tildelt FEED-kontrakten for Gudrun Phase 2 Water Injection. Kontrakten med Equinor omfatter også en opsjon på selve gjennomføringsdelen (EPCI).

Aibels konsernsjef Mads Andersen (venstre) signerte kontrakten sammen med Equinors VP Procurement Capital Projects, Tore Aarreberg og Project Director Gudrun Phase 2, Tom Elseth (foto: Aibel).

FEED-fasen (Front End Engineering Design) starter umiddelbart ved Aibel sitt hovedkontor i Stavanger og i Haugesund. Prosjektet vil involvere 45-60 personer fram til levering i juni 2019. FEED-kontrakten har en verdi på cirka 60 millioner kroner.

Hovedformålet med prosjektet, Gudrun Phase 2 Water Injection, er å øke og forlenge utvinningen fra reservoaret. I FEED-en skal Aibel sikre modning av det valgte konseptet for vanninjeksjon inn i reservoaret. Oppdraget omfatter studiearbeid relatert til nytt utstyr og rør for vanninjeksjonssystemet. I tillegg skal Aibel jobbe med løsninger for integrasjon, oppkobling og sammenstilling av dette på Gudrun-plattformen.

- Tildelingen er en tillitserklæring fra Equinor og bekrefter vår solide kompetanse og konkurransekraft. Vi har lang erfaring med denne type FEED-studier og store modifikasjonsoppdrag på norsk sokkel. Samtidig kjenner vi jo Gudrun-plattformen svært godt, så jeg er overbevist om at vi vil levere på alle parametere, sier konsernsjef i Aibel, Mads Andersen.

Fornøyde teams fra Aibel og Equinor samlet ved kontraktssigneringen (foto: Aibel).

Aibel leverte sommeren 2013 plattformdekket til Gudrun etter å ha vært ansvarlig for prosjektering, innkjøp, bygging og sammenstilling (EPCI).

En eventuell gjennomføringsfase har en anslått verdi på i overkant av 400 millioner kroner og vil starte opp umiddelbart etter FEED-avslutningen sommeren 2019. I denne fasen vil prosjektet på topp engasjere rundt 160 personer fordelt på land og på installasjonen offshore. Nødvendig fabrikasjon vil bli gjennomført ved Aibels verft i Haugesund.

Selskapets rundt 4.000 medarbeidere i Norge og internasjonalt er engasjert på land og offshore. Med sine sju lokasjoner i Norge er Aibel lokalisert nær sine kunder. I tillegg til virksomheten i Norge har Aibel virksomhet i Thailand, Singapore og Danmark.

Published 2018-11-15, 10:24 CET Updated 2018-11-15, 10:24 CET