Aibel vinner ny Gudrun-kontrakt

Stavanger, 16. juli 2019

Høsten 2018 ble Aibel tildelt FEED-kontrakten (Front End Engineering Design) for Gudrun Phase 2 Water Injection. Nå er kontrakten med Equinor utvidet til også å gjelde selve gjennomføringsdelen (EPCI). Kontrakten har en verdi på cirka 600 millioner kroner.

Gudrun 2013 load out - photo by Aibel - Øyvind Sætre.jpgGudrun-plattformen ble lastet på lekter i Haugesund i 2013 (foto Øyvind Sætre/Aibel).

Aibel leverte sommeren 2013 plattformdekket til Gudrun etter å ha vært ansvarlig for prosjektering, innkjøp, bygging og sammenstilling (EPCI).

- Vi kjenner Gudrun-plattformen svært godt så jeg er overbevist om at vi vil lose også dette prosjektet trygt i havn. Vi er meget fornøyd med tilliten Equinor viser oss, sier konsernsjef i Aibel, Mads Andersen.

Hovedformålet med prosjektet, Gudrun Phase 2 Water Injection, er å øke og forlenge utvinningen fra reservoaret. Under FEED-fasen har Aibel sikret modning av det valgte konseptet for vanninjeksjon inn i reservoaret. Oppdraget har omfattet studiearbeid relatert til nytt utstyr og rør for vanninjeksjonssystemet. I tillegg har Aibel jobbet med løsninger for integrasjon, oppkobling og sammenstilling av dette på Gudrun-plattformen.

-Her får vi brukt Aibels brede kompetanse i hele verdikjeden, fra tidlige studier til ferdig prosjekt. Tildelingen er en bekreftelse på at studie-teamet har gjort et grundig forarbeid og videreutviklet et konkurransedyktig konsept, noe som sikrer oss et svært godt utgangspunkt for selve gjennomføringen, påpeker Andersen.

Gjennomføringsdelen av fase 2 har en anslått verdi på cirka 600 millioner kroner og starter opp umiddelbart. Prosjektet vil på topp engasjere rundt 160 personer fordelt på land og på installasjonen offshore.

Selskapets rundt 4.000 medarbeidere i Norge og internasjonalt er engasjert på land og offshore. Med sine seks lokasjoner i Norge er Aibel lokalisert nær sine kunder. I tillegg til virksomheten i Norge har Aibel virksomhet i Thailand og Singapore.

Published None Updated 2019-07-17, 00:39 CET