Centrica-avtale til Aibel

Stavanger, Norge, 30. oktober 2015

Aibel har vunnet en rammeavtale for feltutviklingsprosjekt på norsk sokkel med Centrica Energy Norway.

Aibel, engineering, engineer, ingeniør, prosjektering,

Avtalen har en varighet på fem år med opsjon på ytterligere fem år.

Avtalen inneholder arbeid i alle prosjektfaser, både ulike faser i studie- og forprosjekteringsarbeid samt selve gjennomføringen av oppdrag, fra detaljprosjektering via bygging til installering og ferdigstilling.

– Vi er glade for å få Centrica som ny kunde og mener de har lagt opp til en spennende kontraktmodell. Rammeavtalen er interessant og omfattende fordi den inneholder alle faser i utvikling og gjennomføring av prosjekt, sier Jan Skogseth, konsernsjef i Aibel.

Butch-feltet
Rammeavtalen omfatter alle Centricas feltutviklingsprosjekt på norsk sokkel. I første omgang er det snakk om arbeid knyttet til Butch-feltet, i den sørlige delen av Nordsjøen. Feltet ble funnet i 2011 og ligger 13 kilometer øst for Ula-feltet. Butch-feltet skal bygges ut ved hjelp av en tilknytningsløsning (tie-in) til Ula. Prosesseringen vil foregå på Ula, før oljen sendes i rørledning til Ekofisk og videre til Teesside i England. Gassen skal injiseres i Ula-reservoaret.

Selskapets rundt 5.000 medarbeidere i Norge og internasjonalt er engasjert på land og offshore. Med sine 8 lokasjoner i Norge er Aibel lokalisert nær sine kunder. I tillegg til virksomheten i Norge har Aibel virksomhet i Thailand, Singapore og Danmark.

Published 2015-10-30, 08:00 CET Updated 2015-10-30, 08:00 CET