Glen Lyon til Aibel Haugesund

Stavanger, 20.04.16

Aibel er tildelt kontrakt for verftsopphold og assistanse i forbindelse med klargjøring av BPs nye produksjonsskip Glen Lyon. Skipet kommer til Haugesund i dag.

Med en lengde på 270 meter og bredde på 52 meter blir Glen Lyon det største produksjonsskipet som noen gang har lagt til kai hos Aibel Haugesund. Vertsoppholdet er forventet å vare i rundt to måneder. I løpet av denne tiden vil et betydelig antall medarbeidere ved verftet være engasjert med oppdraget. Arbeidet har vært forberedt siden sommeren 2015.

Glen Lyon arrived to Haugesund 20 April 2016. Aibel's assignment includes various marine operations and fabrication activities. A considerable amount of employees will be engaged with the assignment.
Foto: BP

Oppholdet i Haugesund blir skipets siste stopp på reisen før det skal settes i drift på Schiehallion-feltet. Aibels oppdrag består i å assistere BP med å klargjøre Glen Lyon for produksjon. Mens skipet ligger til kai vil det blant annet utføres marine- og fabrikasjonsaktiviteter. Aibel skal også assistere BP i forbindelse med funksjonstest av en mekanisk vinsj, samt stille til disposisjon fasiliteter og yte tjenester og service fra verftet.

– Vi ser virkelig fram til å få Glen Lyon til kai ved verftet vårt i Haugesund. Produksjonsskipet legger til kai samtidig som vi trapper opp aktiviteten i Johan Sverdrup-prosjektet. Det blir en spennende vår med høyt aktivitetsnivå på verftet, sier konserndirektør for Haugesund verft, Bjørn Tollefsen.

Selskapets rundt 4.500 medarbeidere i Norge og internasjonalt er engasjert på land og offshore. Med sine 8 lokasjoner i Norge er Aibel lokalisert nær sine kunder. I tillegg til virksomheten i Norge har Aibel virksomhet i Thailand, Singapore og Danmark.

Published 2016-04-20, 07:51 CET Updated 2016-04-20, 07:51 CET