Goliat til Aibel

Stavanger, 03.11.14

Aibel er tildelt oppdraget med å kople opp og ferdigstille Goliat før oppstart på feltet. Oppdraget er et viktig tilskudd til Aibels portefølje.

Goliat FPSO, photo: Eni Norge

– Goliat-oppdraget er spesielt viktig for oss fordi det gir oss nyttig erfaring med innretninger som skal jobbe i Barentshavet, sier Jan Skogseth, konsernsjef i Aibel.

Kontrakten omfatter forberedelser samt ferdigstillelse før oppstart på feltet. I tillegg vil oppdraget bestå av konstruksjonsarbeid og arbeid knyttet til ferdigstilling av Goliat.

Goliat
Goliat er under bygging ved Hyundai-verftet i Sør-Korea. Goliat er en såkalt FPSO (flytende, produksjons-, lager- og losseenhet) og vil bli den første plattformen av sitt slag på norsk sokkel. Goliat-innretningen skal installeres på Goliat-feltet, som befinner seg 85 kilometer nordvest for Hammerfest.

Eni Norge AS er operatør for Goliat-feltet med en eierandel på 65 prosent mens Statoil har en eierandel på 35 prosent.

Aibel is a leading service company within the oil and gas industry and is established in renewable energy.

The company`s around 5,500 employees in Norway and abroad are engaged onshore and offshore. With eight locations in Norway, the company is located near the customers. In addition to operations in Norway, Aibel is also located in Thailand, Singapore and Denmark.

Published 2014-11-03, 15:07 CET Updated 2014-11-03, 15:07 CET