Mads Andersen ny konsernsjef i Aibel

Stavanger, 14. juni 2016

Konsernsjef Jan Skogseth vil, i henhold til ansettelsesavtalen, fratre i forbindelse med fylte 62 år. Mads Andersen (51) vil tiltre som ny konsernsjef fra 1. januar 2017. Skogseth vil fram til våren 2017 ha en rådgivende rolle i selskapet.

Mads Andersen, new CEO of Aibel
Mads Andersen (image: OneSubsea).

– Styret vil benytte anledningen til å takke Skogseth for hans sterke innsats. Han har gjort en flott jobb i mange år og overlater selskapet i en meget god posisjon, sier styreleder i Aibel, Helge Midttun.

Skogseth har vært konsernsjef siden 2008 og fratrer etter eget ønske i henhold til ansettelsesavtalen, som åpner for dette ved fylte 62 år.

– Aibel har vært et fantastisk selskap å lede og jeg er overbevisst om at den sterke posisjonen selskapet har, vil fortsette å utvikle seg innenfor både eksisterende og nye områder, sier Skogseth.

Styret har vært gjennom en grundig og omfattende prosess i utvelgelsen av ny konsernsjef. Mange kandidater er vurdert, både kvinner og menn, i og utenfor selskapet. Valget falt på Mads Andersen, nåværende konserndirektør for Schlumberger-eide OneSubsea. Mads Andersen er utdannet sivilingeniør og bedriftsøkonom og har mange års erfaring fra konsernledelsen i Aker Solutions. Han har lang erfaring fra olje- og gassindustrien, både innen prosjektgjennomføring og subsea samt fra internasjonal virksomhet. Dette gjør at Andersen har et godt utgangspunkt for å videreutvikle selskapet.

Aibel er inne i en krevende periode med store bransjeutfordringer og samtidig mange muligheter.

– Selskapet har en sterk posisjon innen feltutvikling, vedlikeholds- og modifikasjonsmarkedet samt fornybar. Denne posisjonen, i tillegg til muligheter innen nye områder, gir selskapet et godt utgangspunkt for videre utvikling. Jeg går inn i den nye rollen med entusiasme og stor respekt og ønsker å bidra til en utvikling til det beste for både ansatte, kunder og eiere. Jeg ser fram til å arbeide sammen med mange kompetente medarbeidere, sier Mads Andersen.

Styreleder Midttun har ledet styrets ansettelsesutvalg, som har hatt ansvaret for utvelgelsesprosessen, med støtte fra et anerkjent internasjonalt rekrutteringsselskap.

– Vi har gjort et omfattende søk og vurdert mange kandidater. Kandidaten vi var på jakt etter måtte ha bred ledererfaring samt kunnskap om og kompetanse fra olje- og gassindustrien. Det er en forutsetning for å lykkes i jobben, sier Midttun.

Last ned høyoppløselig bilde av Mads Andersen.

Kontakt:
Helge Midttun, styreleder i Aibel: +47 9133 5790
Bjørg Sandal, kommunikasjonsdirektør: +47 48868726

Selskapets rundt 4.500 medarbeidere i Norge og internasjonalt er engasjert på land og offshore. Med sine 8 lokasjoner i Norge er Aibel lokalisert nær sine kunder. I tillegg til virksomheten i Norge har Aibel virksomhet i Thailand, Singapore og Danmark.

Published 2016-06-14, 08:00 CET Updated 2016-06-14, 08:00 CET