Maria-oppdrag til Aibel

Stavanger, Norge, 6. mai 2015

Aibel er i dag tildelt oppdraget med å forberede for vanninjeksjon fra Heidrun-plattformen til Maria-feltet, som er operert av Wintershall Norge AS. Kontrakten har en verdi på 860 millioner kroner.

Aibel skal øke vanninjeksjonskapasiteten på Heidrun og koble opp vanninjeksjon fra plattformen til Maria-feltet via stigerør. Oppdraget inkluderer også en rekke modifikasjonsoppdrag som er nødvendig for å kunne gjennomføre oppkoblingen. Selskapet skal blant annet kjøpe inn og installere nye SRP filterpakker, oppgradere eksisterende utsyr, utvide stigerørsbalkongen, flytte en redningsbåt, og oppgradere plattformens kontrollsystem.

Maria WI Tie-In
Jan Ståle Skår, konserndirektør for modifikasjoner i Aibel, og Anders Linnestad, Statoils tilbudsleder, signerte kontrakten tidligere i dag. I bakre rekke står: Jan Inge Huse, direktør for modifikasjoner i Aibel (t.v.), Frank Olsen, Aibels tilbudsleder, Tor Olav Berg, tilbudsleder commercial, Sven Frithjof Valand-Lie, visepresident i Aibel, Per Tore Larsen, Aibels prosjektleder og Wenche Eide, Statoils prosjektleder (foto: Knut Medhaug/Aibel).

Kontrakten er en såkalt EPCI-kontrakt, og inkluderer dermed både ingeniørtjenester, innkjøp, fabrikasjon og installasjon. Prosjektet vil bli styrt fra Aibels kontor i Haugesund og vil på topp engasjere 170 medarbeidere.

– Vi er veldige glade for å ha sikret oss dette oppdraget i et vanskelig marked. Dette viser at omstillingene vi har gjort i selskapet har hatt en positiv effekt, sier konsernsjef Jan Skogseth.

Arbeidet starter umiddelbart og skal ferdigstilles våren 2018. Aibels oppdragsgiver i kontrakten er Statoil, som står som ansvarlig for den delen av Maria-utbyggingen som gjelder Heidrun.

Selskapets rundt 5.000 medarbeidere i Norge og internasjonalt er engasjert på land og offshore. Med sine 8 lokasjoner i Norge er Aibel lokalisert nær sine kunder. I tillegg til virksomheten i Norge har Aibel virksomhet i Thailand, Singapore og Danmark.

Published 2015-05-06, 13:20 CET Updated 2015-05-06, 13:41 CET