Ny fabrikasjonskontrakt til Aibel

Stavanger, Norge 14. februar 2014

Aibel har signert en ny kontrakt med MODEC.

Aibel skal utføre innkjøp og fabrikasjon av til sammen sju moduler for MODEC i Tweneboa, Enyenra og Ntomme-prosjektet (TEN). Modulene vil ha en samlet vekt på 9.400 tonn. Etter fabrikasjon vil de bli transportert fra Aibels verft i Thailand til Singapore, hvor de vil bli installert på et flytende produksjonsskip (FPSO). Produksjonsskipet skal operere utenfor kysten av Ghana.

– Vi er veldig glade for å kunne fortsette vårt gode forhold til MODEC her i Sørøst-Asia. Vi har tidligere fått oppdrag både med Tupi-, Guara- og OSX-3-prosjektene for MODEC, og forventer ytterligere jobber i framtiden, sier viseadministrerende direktør for operasjon og forretningsutvikling i Aibel International, Nick Routledge.

Nick Routledge, VP Field Development South East Asia.
Nick Routledte, viseadministrerende direktør for operasjon og forretningsutvikling i Aibel International (foto: Royce Ramirez).

Første stål kuttes i april
Prosjektet vil stå for en betydelig del av arbeidsmengden ved Aibels verft i Thailand i løpet av det kommende året. Det første stålet vil bli kuttet sent i april, og markerer starten på fabrikasjonsaktivitetene. Den siste modulen skal leveres i slutten av april 2015.

Fakta
-  Aibels kunde er MODEC Offshore Production Systems (Singapore) Pte Ltd., fabrikasjonsdelen av Mitsui Ocean Development & Engineering Co., Ltd (MODEC).

- MODEC er et stort japanskeid rederi og operatørselskap for flytende produksjonsanlegg. Selskapet har sine største kontor i Tokyo, Singapore og Houston.

- MODEC har for øyeblikket operasjoner i mer enn et dusin land og har bygd mer enn 25 flytende produksjonsanlegg over hele verden.

- Sluttkunden i prosjektet er Tullow Ghana Ltd. Det flytende produksjonsanlegget vil operere utenfor kysten av Ghana i Vest-Afrika.

Aibel is a leading service company within the oil and gas industry and is established in renewable energy.

The company`s around 6,000 employees in Norway and abroad are engaged onshore and offshore. With eight locations in Norway, the company is located near the customers. In addition to operations in Norway, Aibel is also located in Thailand, Singapore, United Kingdom, Denmark and Egypt.

Published 2014-02-14, 11:20 CET Updated 2014-02-14, 15:42 CET