Viktig Sverdrup-studie til Aibel

Stavanger, 9. februar 2016

Aibel er ett av selskapene som jobber med en C-studie for fase to av Johan Sverdrup-utbyggingen.

Aibels oppdrag er å se på en modulbasert løsning for en ny prosessplattform på feltsenteret for framtidige faser for Johan Sverdrup. Dette er også konseptet som Aibel har som løsning på boreplattformen på Johan Sverdrup. Arbeidet vil være et viktig innspill i beslutningsprosessen for Statoils konseptvalg i neste utbyggingsfase.

Aibel Oslo, office, Asker
Studiet blir ledet fra Aibels Oslo-kontor (foto: Olav Heggø/Aibel).

– For oss er dette en fjør i hatten. Vi er stolte over å være én av premissleverandørene til denne gigantsatsningen og ser at arbeidet vil legge viktige føringer for Statoils valg av framtidig løsning av fase to-utbyggingen, sier Nils Arne Hatleskog, konserndirektør for Feltutvikling.

Arbeidet med C-studien startet i januar og vil vare i seks måneder. I gjennomsnitt vil cirka 35 personer være involvert i arbeidet. Dette er det tredje Sverdrup-oppdraget Aibel har vunnet. Kontrakten for bygging av boreplattformen til Sverdrup-feltet ble tildelt i februar 2015 mens oppdraget med bygging av omformerstasjon på Haugsneset ble vunnet i oktober i fjor.

Selskapets rundt 5.000 medarbeidere i Norge og internasjonalt er engasjert på land og offshore. Med sine 8 lokasjoner i Norge er Aibel lokalisert nær sine kunder. I tillegg til virksomheten i Norge har Aibel virksomhet i Thailand, Singapore og Danmark.

Published 2016-02-09, 10:38 CET Updated 2016-02-09, 10:38 CET