Aibel vinner stor kontrakt på Njord Bravo

Stavanger, 19. april 2018

Statoil har i dag tildelt Aibel oppdraget med å rehabilitere og dermed øke levetiden på lagerskipet Njord Bravo, som del av Statoils «Njord Future Project».

Njord Bravo. Foto: Thomas Sola / Statoil.

Det er en fabrikasjonskontrakt med en verdi på rundt 1,3 milliard kroner. Aibel vil ha det overordnede ansvaret for fabrikasjon, installasjon, bygging, ingeniørarbeid og innkjøp som er nødvendig for mekanisk ferdigstilling av lagerskipet. I tillegg vil Aibel assistere Statoil med øvrig ferdigstillelse og testing.

Kontrakten vil bli ledet fra Haugesund som en del av porteføljen til Modifikasjoner og verftstjenester.

- Dette er en betydelig kontrakt for Aibel som bekrefter vår ledende posisjon innen større modifikasjonsoppdrag på norsk sokkel. Vi har de siste årene drevet en omfattende forbedringsagenda og er kjent for å ha mange dyktige og erfarne fagfolk innen dette industrisegmentet. Vi har derfor et godt grunnlag for å gjennomføre dette prosjektet sikkert og effektivt. Prosjektet vil være en god referanse i ett marked med økt etterspørsel etter modifikasjonskompetanse for å forlenge levetiden på eksisterende installasjoner eller sikre tie-inn av nye felt, sier konsernsjef i Aibel, Mads Andersen.

Aibel kan vise til solid erfaring fra lignende oppdrag på andre produksjons- og lagringsfartøy som BPs Glen Lyon (2016) og Teekays Petrojarl 1 (2017).

Kontrakten ble signert hos Aibel i Haugesund. Foto: Øyvind Sætre / Aibel.

Forberedende arbeid starter med en gang, og lagerskipet er ventet å ankomme verftet i Haugesund i begynnelsen av juli 2018. På topp vil prosjektet engasjere rundt 600 medarbeidere. Njord Bravo skal etter planen leveres ferdig våren 2020. Kontrakten omfatter også en opsjon på offshore-arbeid om bord på Njord Bravo i forbindelse med oppkoblingen på feltet.

Partnere på Njord-feltet er DEA Norge AS (50%), Neptun Energy (20%), Statoil P. ASA (20%), Faroe Petroleum Norge (7,5%) and VNG Norge (2,5%).

Aibel er et ledende serviceselskap innen olje- og gassindustrien og er etablert innen fornybar energi. Selskapets rundt 4.000 medarbeidere i Norge og internasjonalt er engasjert på land og offshore. Med sine seks lokasjoner i Norge er Aibel lokalisert nær sine kunder. I tillegg til virksomheten i Norge har Aibel virksomhet i Thailand, Singapore og Danmark.

Published 2018-04-19, 07:30 CET Updated 2018-04-24, 08:00 CET