ABB og Aibel vil samarbeide om offshore vindtilkoplinger

Zurich, Switzerland, 4. oktober 2016

Aibel tar totalansvar for prosjektering, innkjøp og bygging av offshore plattformer, mens ABB skal fokusere på å levere HVDC-teknologi.

Aibel and ABB partners up

ABB og Aibel annonserer i dag et strategisk partnerskap for å levere moderne integrasjonsløsninger for offshore vind. ABB vil fokusere på å levere sin velutprøvde høyspent likestrøm-teknologi (HVDC), mens Aibel tar det overordnede ansvaret for design, bygging, installasjon og ferdigstilling av offshore plattformer. Gjennom denne alliansen vil selskapene utnytte sin kjernekompetanse maksimalt for å levere ledende løsninger. Selskapene vil samarbeide om design, prosjektering og optimalisering av offshore vindtilkoplinger.

– Vi er stolt over å inngå dette partnerskapet med Aibel, som åpner nye muligheter i den pågående energirevolusjonen og i forhold til de investeringene som skal gjøres i infrastruktur for offshore vind.  Vi utfyller hverandres styrker og tjenester for offshore vindprosjekter utmerket, noe som vil gi begge selskap anledning til å vokse, sier konsernsjef i ABB, Ulrich Spiesshofer, og legger til:

– Strategiske partnerskap som dette er kjernen av vår nye strategi, som vil tillate oss å vokse samtidig som vi også reduserer risikoen.

Overføring av kraft fra offshore vindparker til strømnett krever kompleks prosjektering. Et nøkkelelement er konvertering av vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC) for å unngå spenningstap ved frakt over lange avstander fra offshore vindparker til distribusjonsnettet på land. Likestrømmen blir så konvertert tilbake til vekselstrøm, før den sendes ut i nettet til forbrukerne. HVDC-systemet bruker sofistikert teknologi for å sikre optimal overføring og kontroll av kraften fra fornybar energi. Offshore-delen av et HVDC-system blir installert på en spesialdesignet plattform.

– Vi er veldig fornøyd med å signere denne samarbeidsavtalen med ABB. Både ABB og Aibel har gode referanser på at vi leverer ledende løsninger innen våre forretningsområder. Vi har hatt et suksessfullt samarbeid også tidligere, og jeg er sikker på at våre kombinerte styrker vil gjøre oss til en ledende aktør, sier konsernsjef i Aibel, Jan Skogseth.

HVDC er den foretrukne teknologien når store mengder kraft skal overføres over lange distanser. Det er effektivt, pålitelig og ideelt for overføring av fjerntliggende fornybare kilder som offshore vind. ABB har gjennom 60 år vært en pioneer i utviklingen av teknologien, som på 90-tallet ble videreutviklet gjennom introduksjon av en spenningskildeomformer (VSC: Voltage Sourced Converter) kalt HVDC light. ABB er markedsleder på HVDC-teknologi, med totalt installert kapasitet på mer enn 120.000 megawatt. Det tilsvarer rundt halvparten av alt som er installert på verdensbasis – og inkluderer 18 av i alt 24 spenningskildeomforming HVDC-prosjekter som er ferdigstilt på verdensbasis.

– Prosjekter relatert til overføring av kraft fra offshore vind er grunnleggende komplekse og krever banebrytende teknologi. ABB har opparbeidet seg betydelig erfaring på dette området. Gjennom partnerskapet med Aibel får vi utnyttet spesialisert kompetanse i begge selskap og sammen økt vår verdi for kundene, sier leder for kraftnett i ABB, Claudio Facchin, og legger til:

– Dette styrker vår strategi om å satse på våre grunnleggende styrker innen teknologi relatert til for eksemepl HVDC, samt å bygge nye forretningsmodeller på jakt etter lønnsomme vekstmuligheter.

Selskapets rundt 4.300 medarbeidere i Norge og internasjonalt er engasjert på land og offshore. Med sine 8 lokasjoner i Norge er Aibel lokalisert nær sine kunder. I tillegg til virksomheten i Norge har Aibel virksomhet i Thailand, Singapore og Danmark.

Published 2016-10-04, 09:25 CET Updated 2016-10-04, 10:11 CET